فلش مموری و انواع آن

فلش مموری چیست؟

45

نوعی از حافظه های جانبی محسوب می شود که اطلاعات را برروی نقاطی ظریف بنام Block  ذخیره نموده و تا مدت زمان طولانی می تواند بدون اینکه انرژی مصرف نماید آنها را در خود نگه دارد و در موارد لزوم آنها را به کاربر دوباره تحویل دهد ضمن آنکه برای پاک کردن اطلاعات از روی Block ها میتوان از یک جریان ضعیف الکتریسیته استفاده نمود و فلش مموری را برای ذخیره اطلاعات جدید آماده نمود.

 

فلش مموری در سال 1980 توسط Fujio Masuoka در لابراتوار شرکت توشیبا واقع در دانشگاه Masuoka اختراع گردید و همکارش دکتر Shoji – Arizumi نام فلش مموری را بخاطر اینکه اطلاعات روی آن را می توان همانند فلاش زدن یک دوربین به سرعت پاک کرد نامگذاری نهاد.

فلش مموری از خانواده حافظه های جانبی است که به آن Eprom می گویند یعنی قابلیت پاک کردن اطلاعات ذخیره شده برروی آن و خواندن آن برنامه ها را از روی آن دارا می باشد و Eeprom  یعنی پاک کردن اطلاعات ذخیره شده روی فلش مموری توسط جریان الکتریکی.

 

فلش مموری از چه ترکیب شده است :

فلش مموری ترکیبی از سلول های حافظه Eeprom یا Byte  می باشد که در واقع در صنعت به آن بایت گفته می شود.

 

طرز کار فلش مموری :

اطلاعاتی که کاربر ذخیره می کند بر روی سلول های حافظه Eeprom ضپط شده که این که سلول ها در لایه بایت قرار دارند و اطلاعاتی که کاربر مایل به پاک کردن آن ها است در لایه بلاک قرار دارد.

 

انواع فلش مموری :

انواع فلش مموری بر دو نوع می باشد:

  1. فلش مموری نوع NOR
  2. فلش مموری نوع NAND

 

فلش مموری نوع NOR چیست؟

این نوع فلش مموری فقط اجازه خواندن یک کلمه را از بلاک ویا نوشتن یک کلمه را در بلاک می دهد. این نوع بدون هیچ قطعه مشترکی می تواند متصل شود و سلول های حافظه را بصورت موازی و مستقیم در اختیار کاربر بگذارد. همچنین قابلیت دسترسی به اطلاعات را به صورت تصادفی در اختیار شما می گذارد.

 

فلش مموری نوع NAND چیست؟

این نوع سایز بسیار کمی دارد و حجم حافظه زیادی را دارا می باشد. به کاربر اجازه می دهد که در یک زمان کوتاه و سریع هم اطلاعاتی را که برروی یک بلاک هست پاک کند و هم اطلاعات جدیدی بر روی بنویسد و سرعت بسیار بالاتری در حمل ونقل اطلاعات توسط کاربر نسبت به حافظه های NOR دارد .همچنین نظر به کاربرد بالای فلش مموری NAND در صنایع مانند DND- بازی های کامپیوتری – دوربین های عکاسی و خیلی از وسایل الکترونیکی امروزی از این نوع فلش استفاده می گردد و نظر به اینکه این نوع حافظه هزینه ساخت بسیار پایینی نسبت به حافظه NOR دارد استفاده از این نوع معمول تر و رایج تر است.

 

انواع فلش مموری NAND :

  1. SLC
  2. MLC
  3. EMLC
  4. TLC
  5. 3D- NAND

 

موارد استفاده از فلش مموری چیست؟

بطور گسترده ای جهت حمل ونقل اطلاعات ذخیره شده در امور کامپیوتری و برنامه ریزی سیستمی و وسایل الکترونیکی و همچنین وسایل صنعتی بکار برده می شود.

 

فلش مموری از چه چیزی ساخته شده است؟

فلش مموری ترکیب پیچیده ای از مقدار زیادی ترانزیستورهای میکرونی حافظه می باشد که این وسیله دارای دو قسمت کنترلی می باشد:

  1. قسمت Floating Gate
  2. قسمت Control Gate

 

طرز کار فلش موری چگونه است؟

فلش مموری ترکیب شده از لایه های زیادی که آن هارا بلاک می نامند که این لایه های تشکیل شده از تعداد زیادی از سلول های حافظه دارای دو عدد ترانزیستور بنام های Floating Gate که وظیفه آن شارژ کردن سلول های حافظه می باشد (بعبارتی اطلاعات کاربر را بر روی سلول های حافظه ذخیره می کند.) و ترانزیستور دوم که Control Gate نام دارد و وظیفه آن دشارژ کردن سلول های حافظه و یا پاک کردن اطلاعات از سلول های حافظه می باشد که این دو لایه بوسیله لایه ای بنام Oxide Gate  از همدیگر ایزوله شده اند و از هم جدا هستند. لذا ثبت و پاک کردن اطلاعات به این روش روی بک فلش انجام می شود و این عمل بدون توجه به اینکه فلش مموری روشن یا خاموش باشد، انجام پذیر است.

 

معایب انواع فلش مموری چیست؟

یکی از معایب فلش مموری ها تعداد دفعات پاک کردن و ذخیره کردن اطلاعات بر روی هر فلش می باشد، که هر چه کیفیت ساخت فلش مموری بالاتر باشد طبعاً قیمت ساخت آن بیشتر و تعداد دفعات ذخیره سازی و پاک کردن آن بیشتر می باشد که تعداد دفعات ذخیره سازی و پاک کردن اطلاعات براساس زیر تا 100.000 می باشد :

  1. SLC                                 100.000
  2. MLC                                 30.000
  3. EMLC                               10.000
  4. TLC                                   3.000

 

نکته :

لازم بذکر است جهت بالا بردن کیفیت یک فلش مموری باید نکاتی را در نظر بگیرید. طبعاً عمر مفید آن و سرعت آن در ذخیره سازی و نیز پاک کردن اطلاعات موثر است.

  1. قبل از استفاده از یک فلش مموری جدید در ابتدا باید آن را فرمت نمود و بعد اطلاعات جدید را ذخیره سازی کرد.
  2. هر از چندگاهی که احساس می کنید سرعت فلش شما پایین آمده باید آن را Defragment کنید.
  3. از نگهداری اطلاعات خود به مدت خیلی طولانی در فلش مموری خودداری کنید.

شرکت های معروف سازنده فلش مموری NAND در دنیا :

  1. Samsung
  2. Toshiba
  3. Intel
  4. Sandisk
  5. Sk Hynix
  6. Micron

شرکت های معروف سازنده فلش مموری NOR در دنیا :

  1. Macronix
  2. Microchip
  3. Micron
  4. Spansion
  5. Winbond

 

 

 

 

 

 

 

 

بازدیدها: 111

تماس با ما :

جهت ثبت سفارش ، مشاوره رایگان و یا تماس با ما میتوانید از راه های ارتباطی زیر استفاده نمایید :

شماره تماس : 22484679 - 88934494 - 88947340

تلفن : 22334874 – 22334635

همراه : 09126467078 - 09377324013

ایمیل : mahdiar.gholipour@gmail.com

همچنین جهت مشاهده سایر راه های ارتباطی ما میتوانید به صفحه (تماس با ما) مراجعه نمایید.

نظرات کاربران



درباره ما

سپیدارگیفت با عنوان طراح بهترین فلش مموری های تبلیغاتی و فلش مموری های کارتی و… فعالیت خود را از سال 2014 در فضای مجازی شروع کرد. سپیدارگیفت از ابتدا همواره قصد داشته جلب رضایت مشتریان را سرلوحه کار خود قرار دهد. لذا در این راستا برای تسهیل در خرید و تحویل سریعتر کالا، اقدام به خرید دستگاه چاپی مجهز نموده تا علاوه بر جلب رضایت مشتریان کالا های تبلیغاتی هر چه سریعتر و در زمان کمتر و با کیفیت چاپ بهتر خدمت مشتریان عرضه گردد.